Πώς η χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει τον ύπνο

Το τακτικό τρέξιμο βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου που λαμβάνετε καθημερινά. Ωστόσο, η χρήση του κινητού τηλεφώνου πριν από τον ύπνο, ή άλλων συσκευών με αντίστοιχο τύπο οθόνης, δυσκολεύει την φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, που βρίσκεται στην κατάσταση προετοιμασίας για την κατάκλιση. Η παρατεταμένη χρήση οθονών με οπίσθιο φωτισμό (π.χ. κινητό, tablet κτλ) πριν από τον ύπνο επηρεάζει αρνητικά το κιρκαδικό σύστημα του οργανισμού, ενεργοποιώντας την έκκριση μελατονίνης, της βασικής ορμόνης ρύθμισης του κύκλου ύπνου.
Η δημιουργία της συνήθειας να αποφεύγουμε την χρήση του κινητού πριν από τον ύπνο για τουλάχιστον 30 έως 60 λεπτά, δύναται να βελτιώσει δραστικά την ποιότητα και το πρόγραμμα του ύπνου μας και να μας παρέχει περισσότερη ενέργεια κατά την διάρκεια της ημέρας. Ακόμη κι αν έχετε άλλες συνήθειες που συμβάλλουν στην βελτίωση του ύπνου σας, όπως η καθημερινή άσκηση και το τρέξιμο, η χρήση οθονών με οπίσθιο φωτισμό μπορούν να δυσχεράνουν σημαντικά την κατάσταση, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Οι ερευνητές εξέτασαν δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους κατά την διάρκεια του lockdown στην Ιταλία, συγκρίνοντας την τρίτη εβδομάδα των περιορισμών με την έβδομη. Στην περίοδο αυτή, η χρήση του διαδικτύου διπλασιάστηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Από ένα δείγμα 2000 ανθρώπων, συλλέχθηκαν πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του ύπνου, συμπτώματα αϋπνίας και την χρήση του κινητού τηλεφώνου.
Μεταξύ των δύο περιόδων που εξετάστηκαν, περίπου στο 92% των περιπτώσεων παρατηρήθηκε αύξηση του χρόνου χρήσης του κινητού και οι άνρθωποι παρουσίασαν θέματα με αϋπνία, μειωμένο ύπνο, την τάση να ξαπλώνουν αλλά και να ξυπνούν αργότερα. Ένας μικρός αριθμός συμμετεχόντων, περίπου 7%, δήλωσε μείωση στον χρόνο χρήσης οθόνης το απόγευμα και ακόμη σημείωσε πως παρατήρησε βελτιωμένη ποιότητα ύπνου. Επίσης, ανέφεραν πως ξάπλωναν νωρίτερα έπειτα από 4 εβδομάδες καραντίνας.
Τέλος, ακόμη λιγότεροι, περίπου 1%, ανέφεραν πως δεν μεταβλήθηκαν οι συνήθειες στη χρήση κινητού αλλά ούτε στον ύπνο.
Παρόλο που αυτά τα αποτελέσματα φαίνεται να σχετίζονται στενά με τον Covid-19, είναι πιθανό να παρουσιάζονταν ακόμη και με την απουσία περιορισμών τύπου lockdown, όπως ανέφερε o Federico Salfi, Ph.D., ο βασικός συγγραφέας της έρευνας. Ακόμη αναφέρει πως, "Ο Covid-19 απλώς δημιούργησε το ιδανικό πλαίσιο για να υπογραμμιστούν οι επιπτώσεις της τεχνολογίας στην ποιότητα ύπνου του συνολικού πλυθησμού. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψιν τους μηχανισμούς που χρησιμοποιήθηκαν, θεωρούμε πως τα αποτελέσματα της έρευνάς μας μπορούν να έχουν πρακτική εφαρμογή στο μέλλον, όσο η τεχνολογιά θα αποκτά όλο και περισσότερο χώρο στην καθημερινότητά μας.
Ο λόγος για τον οποίο η παρατεταμένη χρήση της οθόνης πριν από τον ύπνο δημιουργεί προβλήματα στην ποιότητά του, σχετίζονται με τον τρόπο με τον οποίο το φως επηρεάζει την βιολογική αλλά και νοητική λειτουργία του οργανισμού ταυτόχρονα.Η παρατεταμένη χρήση οθονών με οπίσθιο φωτισμό (π.χ. κινητό, tablet κτλ) πριν από τον ύπνο επηρεάζει αρνητικά το κιρκαδικό σύστημα του οργανισμού, ενεργοποιώντας την έκκριση μελατονίνης, της βασικής ορμόνης ρύθμισης του κύκλου του ύπνου. Επίσης, η υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών συσκευών το απόγευμα έρχεται σε σύγκρουση με το φυσικό αίσθημα της υπνηλίας εξαιτίας του συναισθηματικά φορτισμένου περιεχομένου. Πιο συγκεκριμένα, η πανδημία προώθησε την συνεχή έκθεση των χρηστών σε επαναλαμβανόμενες αρνητικά φορτισμένες ειδήσεις και πληροφορίες σχετικά με τον Covid-19, γεγονός που ενδεχομένως δημιουργεί άγχος και συναισθηματική φόρτιση. Με την σειρά του αυτό το γεγονός, δυσχαιρένει την διαδικασία της κατάκλισης και μπορεί να επηρεάσει τον βαθύ ύπνο στην διάρκεια της νύχτας."
Το αποτέλεσμα, χωρίς να δημιουργεί έκπληξη, είναι μια συμβουλή που υπήρχε και πριν την εμφάνιση της πανδημίας.
Δημιουργήστε μια υγιή συνήθεια να αποφεύγετε την χρήση ηλεκτρονικών συσκευών για τουλάχιστον 30 έως 60 λεπτά πριν από τον ύπνο. Ο Salfi προσθέτει πως τηρώντας αυτή την συμβουλή, θα μπορέσετε γρήγορα να επανέλθετε σε φυσιολογικές συνθήκες ύπνου και να απολαμβάνετε τα οφέλη όπως αυξημένη ενέργεια μέσα στην ημέρα και λιγότερο άγχος.

Για να ενημερωθείτε σχετικά με τις δραστηριότητες και τις υπηρεσίες της ομάδας μας,
επικοινωνήστε μαζί μας στο email drcathens@gmail.com