Τρέξιμο ή περπάτημα στην ανηφόρα;

Αν ξαφνικά, κατά την διάρκεια της προπόνησής σας συναντήσετε μια απότομη ανηφόρα πώς είναι προτιμότερο να την ανεβείτε;
Το περπάτημα μπορεί να μειώσει το ρυθμό σας, αλλά το τρέξιμο είναι πιθανό να εξαντλήσει την ενέργειά σας. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, η προσέγγισή σας πρέπει να βασίζεται σε δύο βασικούς παράγοντες: το επίπεδο φυσικής κατάστασης και την κλίση της ανηφόρας.

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Βιομηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο διαπίστωσαν ότι το περπάτημα και το τρέξιμο στην ανηφόρα είναι εντελώς διαφορετικές δραστηριότητες όσον αφορά τις βιομηχανικές μεταβλητές. Αυτό σημαίνει ότι το τρέξιμο δεν είναι απλώς ταχύ περπάτημα.
Στην πραγματικότητα, αλλάζει το κέντρο βάρους, τον χρόνο επαφής στο έδαφος, και γενικά τον τρόπο βηματισμού. Σε γενικές γραμμές, πολλοί δρομείς επιλέγουν να ανεβαίνουν τρέχοντας παρόλο που το περπάτημα απαιτεί λιγότερη ενέργεια.

Ο επιμελητής της έρευνας, Rodger Kram δήλωσε πως:
«Πιστεύουμε ότι αυτό συμβαίνει επειδή το περπάτημα στην ανηφόρα είναι πιο δύσκολο σε ορισμένους μύες σε σύγκριση με το τρέξιμο, όπως τις γάμπες».
«Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι σε μια κλίση 30 μοιρών, το τρέξιμο απαιτεί λιγότερη μυϊκή προσπάθεια, ειδικά στις γάμπες. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα συγκριτικά με το περπάτημα."
Αυτό δεν ισχύει μόνο στις ανηφορικές κλίσεις, πρόσθεσε ο προπονητής τρεξίματος και φυσιοθεραπευτής Carol Mack, λέγοντας ότι το τρέξιμο είναι μια «κίνηση αναπήδησης», όπου το κάτω μέρος του σώματος χρησιμοποιεί δύναμη από το έδαφος για να κινηθεί επανειλημμένα από το ένα πόδι στο άλλο. Το περπάτημα, αντιθέτως, γίνεται μετακινώντας επανειλημμένα το κέντρο βάρους μας πάνω από το κάθε πόδι. Στο περπάτημα, υπάρχει πάντα ένα πόδι σε επαφή με το έδαφος, αλλά στο τρέξιμο, υπάρχει μια σύντομη περίοδος όπου κανένα πόδι δεν είναι σε επαφή.

Το τρέξιμο, ως κίνηση, διατηρεί «αναπήδηση» ακόμη και σε μια ανηφόρα, αλλά λάβετε υπόψη ότι υπάρχει ο παράγοντας της εξάντλησης, εκτός εάν είναι σύντομη η ανηφόρα. Το περπάτημα απαιτεί λιγότερη αερόβια ενέργεια, κάτι που αποτελεί πλεονέκτημα σε σχέση με το τρέξιμο. Πιστεύεται ότι η εναλλαγή μεταξύ τρεξίματος και περπατήματος προσφέρει στον αθλητή τα οφέλη και των δύο. Η επιλογή για το πότε να επιλεγεί ο κάθε τρόπος βασίζεται στην αίσθηση. Μην φοβάστε να εναλλάσσεστε συχνά από το ένα στο άλλο.
Ωστόσο, εάν αντιμετωπίζετε μια πολύ απότομη ανηφόρα αυτή η συμβουλή αλλάζει. Εάν έχει κλίση πάνω από 30 μοίρες, το αντίστοιχο μιας «μαύρης» πίστας σκι ή έναν αγώνα vertical, όλοι εκτός από δρομείς βουνών παγκόσμιας κλάσης θα επιλέξουν να χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια περπατώντας.

Μια καλή στρατηγική για να βελτιώσετε την απόδοσή σας στην ανηφόρα είναι να ξεκινήσετε την προπόνηση περπατώντας στην ανηφόρα και εξοικονομώντας ενέργεια για να τρέξετε τα «φλατ» κομμάτια με γρήγορο ρυθμό. Με την πάροδο του χρόνου, ξεκινήστε να προπονείστε για τις ανηφόρες μειώνοντας τον χρόνο που περπατάτε και εναλλάσσοντας μεταξύ τρεξίματος και περπατήματος. Αυτή η τακτική θα σας βοηθήσει να βελτιώσετε όχι μόνο την ανηφόρα αλλά και συνολικά την απόδοσή σας.


Για να ενημερωθείτε σχετικά με τις δραστηριότητες και τις υπηρεσίες της ομάδας μας,
επικοινωνήστε μαζί μας στο email drcathens@gmail.com
ή στο τηλέφωνο 6945162568.