Τα οφέλη του καθημερινού τρεξίματος

Το τρέξιμο κάθε μέρα μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία του ανθρώπου. Μελέτες δείχνουν ότι η μέτριας έντασης άσκηση μόλις 5 έως 10 λεπτών κάθε μέρα συμβάλει στη μείωση του κινδύνου για καρδιακές προσβολές, εγκεφαλικά επεισόδια και άλλες κοινές ασθένειες. Το τρέξιμο είναι μια άσκηση που δημιουργεί επιβάρυνση στα κάτω άκρα λόγω της πρόσκρουσης στο έδαφος σε κάθε βήμα και η υπερ-προπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς.
Ο αριθμός των ημερών που είναι ασφαλές να τρέχετε κάθε εβδομάδα εξαρτάται από τους στόχους και τα επίπεδα φυσικής κατάστασης. Απαραίτητη είναι η εναλλακτική προπόνηση, η τακτική ενδυνάμωση και οι ημέρες ξεκούρασης. Αυτού του είδους ο προγραμματισμός σας βοηθάει να γίνεται δυνατοί και υγιέστεροι δρομείς συνολικά.

Ποια είναι τα οφέλη του καθημερινού τρεξίματος;
Το τρέξιμο κάθε μέρα μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία σας. Όπως αναφέραμε παραπάνω, μελέτες δείχνουν πως η καθημερινή άσκηση για μόλις 5 έως 10 λεπτά σε μέτριο ρυθμό συμβάλουν:

-μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο
-μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων
-μείωση του κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου
-μείωση του κινδύνου εμφάνισης νευρολογικών ασθενειών (Alzheimer, Parkinson)

Αν και αυτά τα οφέλη μπορούν να επιτευχθούν με ένα ελάχιστο καθημερινό τρέξιμο, μια ομάδα Ολλανδών ερευνητών συνιστά να τρέχετε 2,5 ώρες την εβδομάδα συνολικά ή 30 λεπτά, για πέντε ημέρες την εβδομάδα ώστε να απολαμβάνετε τα μέγιστα οφέλη μακροζωίας.
Άλλα οφέλη από το τρέξιμο μπορεί να περιλαμβάνουν την βελτίωση του ύπνου και της διάθεσης. Τα αποτελέσματα μιας μελέτης έδειξαν πως, μια ομάδα υγιών ενηλίκων που έτρεχαν για 30 λεπτά σε μέτρια ένταση για τρεις εβδομάδες, σημείωσαν βελτίωση στον ύπνο, την διάθεση καθώς και την ικανότητα συγκέντρωσης σε σύγκριση με αντίστοιχη ομάδα ανθρώπων που δεν έτρεχαν. Μπορείτε να απολαύσετε αντίστοιχα οφέλη με άλλες μορφές ήπιας άσκησης όπως το περπάτημα, η ποδηλασία και το κολύμπι.

Είναι ασφαλές να τρέχετε καθημερινά;
Το τρέξιμο κάθε μέρα μπορεί να ενέχει κινδύνους τραυματισμού, εάν δεν γίνεται σωστά. Κάποιοι τραυματισμοί οφείλονται στην υπερβολική σωματική δραστηριότητα σε σύντομο χρονικό διάστημα, γεγονός που δεν δίνει τον απαραίτητο χρόνο στον οργανισμό να προσαρμοστεί. Άλλοι λόγοι περιλαμβάνουν σφάλματα τεχνικής, όπως τρέξιμο με κακή φόρμα και υπερφόρτωση ορισμένων μυών ή λανθασμένη επιλογή εξοπλισμού.
Για να αποφύγετε έναν τραυματισμό είναι σημαντικό να προσέξετε τα εξής: -Βεβαιωθείτε ότι έχετε τα κατάλληλα παπούτσια για τρέξιμο και αλλάζετε συχνά τα παπούτσια σας. (συνήθως προτείνεται η αλλαγή κάθε 400-600 χιλιόμετρα)
-Αυξήστε σταδιακά την απόσταση που τρέχετε κάθε εβδομάδα (όχι περισσότερο από 10% ανά εβδομάδα)
-Συμπεριλάβετε στον εβδομαδιαίο σας προγραμματισμό ημέρες με εναλλακτική προπόνηση, όπως ποδηλασία ή κολύμπι
-Κάντε επαρκές ζέσταμα πριν τρέξετε και πολλές διατάσεις μετά το τέλος της προπόνησης

Είναι σημαντική η εναλλακτική άσκηση;
Η προπόνηση με διαφορετικής μορφής άσκηση εκτός από το τρέξιμο, μπορεί να είναι επωφελής για τους δρομείς. Μερικά πιθανά οφέλη περιλαμβάνουν:
-μείωση του κινδύνου τραυματισμού
-ενδυνάμωση διαφορετικών μυϊκών ομάδων
-αύξηση της ευελιξίας και της δύναμης του κορμού
-αποκατάσταση πιθανού τραυματισμού ή ενόχλησης
Εάν το τρέξιμο είναι η κύρια μορφή άσκησής σας, σκεφτείτε να κάνετε προπόνηση μία έως δύο φορές την εβδομάδα με ποδηλασία, κολύμπι, γιόγκα ή πιλάτες για να βιώσετε τα παραπάνω οφέλη.

Διατάσεις
Δεν χρειάζεται πάντα να διατείνετε τους μυς σας πριν τρέξετε. Μπορείτε να περπατήσετε τα πρώτα λεπτά ή να κάνετε τζόκινγκ με πιο αργό ρυθμό για να ζεσταθείτε. Πολύ σημαντικό είναι όμως να κάνετε πολλές διατάσεις σε όλο το σώμα μετά την προπόνηση σας.

Συμπέρασμα
Το τρέξιμο λίγα λεπτά κάθε μέρα μπορεί να ωφελήσει την υγεία σας, ακόμη και να παρατείνει το προσδόκιμο ζωή σας. Εάν δεν είστε βέβαιοι πόσο συχνά να ασκείστε ή εάν είναι ασφαλές να ξεκινήσετε να τρέχετε, μιλήστε με το γιατρό σας. Μπορεί να σας προτείνει ένα πρόγραμμα φυσικής κατάστασης που είναι κατάλληλο για την ηλικία και το επίπεδο φυσικής κατάστασής σας.