12 λεπτά άσκησης οδηγούν σε καλύτερη μεταβολική υγεία

Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Circulation, σύντομη άσκηση, ακόμη και για 12 λεπτά, μπορούν να βελτιώσουν την μεταβολική μας υγεία. Για να απολαύσουμε τα οφέλη της άσκησης, δεν είναι απαραίτητο να αφιερώνουμε πολλές ώρες προπόνησης. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με εύκολα και σύντομα training sessions και να αυξήσουμε την διάρκεια και την ένταση σταδιακά.
Ας υποθέσουμε πως θέσαμε ως στόχο να βελτιώσουμε την μεταβολική μας υγεία, δηλαδή το σάκχαρο του αίματος, τα τριγλυκερίδια, την χοληστερόλη και την πίεση, και αποφασίζουμε να τρέξουμε. Πόσα χιλιόμετρα θα πρέπει να καταγράψει το «οδόμετρο» ώστε να αρχίσουμε να απολαμβάνουμε τα οφέλη της άσκησης;

Η έρευνα του περιοδικού Circulation, δείχνει πως ο χρόνος που χρειάζεται, πιθανότατα είναι λιγότερος από όσο νομίζετε. Οι ερευνητές μελέτησαν στοιχεία από την Έρευνα Framingham Heart Study σε 411 μεσήλικες άνδρες και γυναίκες, παρατηρώντας τα επίπεδα 588 μεταβολιτών –στοιχεία που παράγονται κατά την διάρκεια του μεταβολισμού, όπως αμινοξέα, λιπαρά οξέα, λιπίδια, υδατάνθρακες και άλλα- πριν και αμέσως μετά από 12 λεπτά έντονη άσκησης.
Επίσης, βρέθηκε ότι ακόμη και μετά από ολιγόλεπτη άσκηση παράγεται το 80% των μεταβολιτών, γεγονός που καθιστά και την σύντομη άσκηση εξαιρετικά ωφέλιμη. Μερικά ακόμη θετικά αποτελέσματα δείχνουν πως δεν είναι απαραίτητο να υπάρξει υψηλή ένταση κατά την 12-λεπτή άσκηση για να επωφεληθούμε αυτής. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα πρωτόκολλο κατά το οποίο η ένταση της άσκησης αυξανόταν σταδιακά. Ακόμη και τότε οι συμμετέχοντες έδειξαν πως ωφελήθηκαν.
Κατά την διάρκεια της άσκησης, ακόμη και μερικά λεπτά, προκαλούνται μυϊκές συσπάσεις που αυξάνουν την ποσότητα των παραγόμενων μεταβολιτών. Αυτοί δημιουργούνται με έναν τρόπο για να παραχθεί περισσότερη ενέργεια για την άσκηση, κάτι το οποίο προσφέρει ακόμη περισσότερα οφέλη στον οργανισμό μας.
"Οι μεταβολίτες είναι ιδιαίτερα σημαντικά μικρά μόρια που είναι γνωστό πως αντικατοπτρίζουν την κατάσταση της υγείας. Δυστυχώς, μόνο ένας περιορισμένος αριθμός αυτών εξετάζεται σύμφωνα με τον τρέχον σύστημα υγείας", απάντησε σε σχετική ερώτηση ο Gregory Lewis, επικεφαλής του τμήματος καρδιακής υγείας στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασσαχουσέτης.
Για παράδειγμα, συνέχισε, η γλυκόζη είναι ένας μεταβολίτης που βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα στον διαβήτη, η κρεατινίνη είναι μεταβολίτης-δείκτης της λειτουργίας του νεφρού, και το ουρικό οξύ, μεταβολίτης που οδηγεί σε αρθρίτιδα εάν αυξηθεί. Καθώς η τεχνολογική εξέλιξη διευκολύνει την εξέταση περισσότερων μεταβολιτών, οι ερευνητές μπορούν να συνδυάσουν τα επίπεδά τους στον οργανισμό με πιθανούς κινδύνους. "Η έρευνά μας έδειξε πως κάποιοι από τους μεταβολίτες που "προβλέπουν" πιθανή καρδιαγγειακή νόσο, επηρεάζονται θετικά από την τακτική άσκηση", είπε ο Lewis. Επιπλεόν, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα επίπεδα συγκεκριμένων μεταβολιτών σχετίζονται με διαφορετικές πτυχές του τρόπου με τον οποίο το σώμα μας ανταποκρίνεται στην άσκηση. Για παράδειγμα, κάποιοι μεταβολίτες που μελετήθηκαν σχετίζονται με την αρτηριακή πίεση, την αποδοτικότητα της αναπνοής και τα επίπεδα φυσικής κατάστασης.
"Η κατανόηση αυτών των συσχετισμών μπορεί να οδηγήσει στην ανακάλυψη μεταβολικών συνδέσεων που θα συντελέσουν στην αποδοτικότερη άσκηση."
Τελικά, δεν χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να ξεκινήσουμε να απολαμβάνουμε τα οφέλη της άσκησης στην καρδιακή υγεία, μόνο θέληση και συνέπεια.