Τα οφέλη της άσκησης στον εγκέφαλο

Είναι ευρέως γνωστό πως η καθιστική ζωή θέτει σε κίνδυνο την υγεία μας. Πρόσφατες έρευνες έφεραν θετικές ειδήσεις που αφορούν σε όσους είναι υποχρεωμένοι να κάθονται πολλές ώρες, όπως για παράδειγμα λόγω της εργασίας τους. Η καθημερινή άσκηση, ακόμη και για σύντομο χρονικό διάστημα, εξασφαλίζει την υγεία του εγκεφάλου.
Αυτό συμβαίνει διότι διατηρεί τον εξωτερικό φλοιό του εγκεφάλου, πυκνό και υγιή. Με την πάροδο των ετών, ο φλοιός του εγκεφάλου λεπταίνει. Αυτή είναι μια φυσική διαδικασία γνωστή ως αραίωση του φλοιού (cortical thinning), που σχετίζεται με την εξασθένηση της μνήμης λόγω ηλικίας. Ειδικά όταν η αραίωση αφορά τον μετωπιαίο λοβό που ευθύνεται, ως ένα βαθμό, για την μνήμη και την προσοχή.
Η έρευνα δείχνει πως μπορούμε να περιορίσουμε αυτή την διαδικασία με διάφορους τρόπους. Ο ένας από αυτούς είναι η συχνή άσκηση μέτριας και υψηλής έντασης, όπως το τρέξιμο. Ο άλλος είναι να περιορίσουμε όσο γίνεται την καθιστική συμπεριφορά.
Αυτό που δεν είναι απόλυτα σαφές είναι εάν η άσκηση μπορεί να προστατεύσει από την αραίωση του φλοιού, ανεξάρτητα από το εάν είμαστε αναγκασμένοι να καθόμαστε πολύ. Για να το ανακαλύψουν αυτό, μια ομάδα ερευνητών από τον Καναδά μέτρησε τα επίπεδα δραστηριότητας, καθιστικής συμπεριφοράς και πυκνότητας του φλοιού σε 30 ενήλικες, με μέση ηλικία τα 61 έτη. Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούσαν μέρος μιας ακόμη έρευνας σχετικά με την επίδραση της αύξησης της φυσικής δραστηριότητας και μείωσης της καθιστικής συμπεριφοράς, στην αρθρίτιδα του γόνατος.
Οι ερευνητές παρακολουθούσαν τους χρόνους άσκησης και ξεκούρασης στους συμμετέχοντες για επτά ημέρες και μέσω μαγνητικής τομογραφίας μέτρησαν την πυκνότητα του εγκεφαλικού φλοιού.
Όλοι οι συμμετέχοντες εκτελούσαν 70 λεπτά άσκησης μέτριας έως υψηλής έντασης καθημερινά και στην συνέχεια περνούσαν περίπου 12 ώρες την ημέρα καθιστικής συμπεριφοράς, όπως το να διαβάζουν ή να παρακολουθούν τηλεόραση. Όταν οι ερευνητές ανέλυσαν τα αποτελέσματα και συνέκριναν τις μαγνητικές, ανακάλυψαν πως τα υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας σχετίζονταν με πυκνότερο εγκεφαλικό φλοιό, ειδικά στον μετωπιαίο λοβό, ανεξάρτητα από την διάρκεια της καθιστικής συμπεριφοράς. Δεν υπήρχε συσχέτιση μεταξύ μικρότερης πυκνότητας ή αραίωσης και μεγαλύτερης διάρκειας καθιστικής συμπεριφοράς, πέραν της άσκησης. Η καθιστική ζωή έχει γενικά αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και θα πρέπει να περιορίζεται όσο τον δυνατόν περισσότερο, αλλά τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας είναι θετικά για όσους είναι αναγκασμένοι να κάθονται πολλές ώρες λόγω εργασίας.
Οι συντάκτες της έρευνας δήλωσαν πως «Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι υψηλότερα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας μέτριας έως έντονης έντασης, προσφέρουν μια έντονη νευρο-προστατευτική αντίδραση, που βελτιώνει τις αρνητικές επιπτώσεις της καθιστικής συμπεριφόρας.»
Διατηρώντας τον εγκεφαλικό μας φλοιό πυκνό μέσω της συχνής άσκησης, μπορούμε να αποφύγουμε την άνοια και άλλες εγκεφαλικές νόσους. Σύμφωνα με την έρευνα, 150 λεπτά φυσικής δραστηριότητας την εβδομάδα – αυτό αντιστοιχεί με λιγότερο από μισή ώρα την ημέρα- μειώνει τον κίνδυνο για εμφάνιση της νόσου Alzheimer μέχρι και 38%.

*Ως φυσική δραστηριότητας μέτριας έως υψηλής έντασης ορίζεται κάθε δραστηριότητα που αυξάνει τον μεταβολισμό κατά τουλάχιστον τρεις φορές από ότι όταν βρίσκεται σε ηρεμία. Απλούστερα, το τρέξιμο με ρυθμό 6 λεπτά/1000 μέτρα μας αναγκάζει να χρησιμοποιήσουμε 10 φορές περισσότερο οξυγόνο από ότι όταν βρισκόμαστε σε ηρεμία. Επομένως, ακόμη και το τρέξιμο σε αυτόν τον ρυθμό ή και πιο αργά, μας βοηθά να διατηρούμε τον εγκέφαλό μας υγιή.

#drc_athens #distance_running_center_athens #running #brain_benefits