10 Ερωτήσεις στην Σοφία Καρυώτη

  • 29 Αυγούστου 2020

Η επόμενη συνέντευξη αφορά την Σοφία Καρύωτη, απόφοιτη της Σχολής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Αθηνών και Pilates Instructor. Η Σοφία δέχθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις μας και να μοιραστεί μαζί μας τις εμπειρίες και τις γνώσεις της. Την ευχαριστούμε πολύ για αυτό και της ευχόμαστε να επιτυγχάνει πάντοτε οποιονδήποτε στόχο διαλέξει!!!
Ας δούμε τις απαντήσεις της...
1. Σε ποια ηλικία αποφάσισες να ασχοληθείς με τον αθλητισμό και ποια ήταν η εξέλιξή σου;
Η ενασχόληση μου με τον αθλητισμό και πιο συγκεκριμένα με την κολύμβηση, ξεκίνησε όταν ήμουν 4 χρονών. Ο πατέρας μου είναι ένας άνθρωπος που αγαπάει ιδιαίτερα τον χώρο του αθλητισμού και της γυμναστικής και ήταν πάντα πολύ υποστηρικτικός σε αυτό το κομμάτι. Από την ηλικία των 4 μέχρι τα 12 δοκίμασα αρκετά αθλήματα, χωρίς ωστόσο να αφήσω ποτέ την κολύμβηση που ήταν για μένα προτεραιότητα. Στις ηλικίες 8-12 έλαβα μέρος σε αρκετούς ηλικιακούς Πανθεσσαλικούς αγώνες με συνεχείς διακρίσεις, κυρίως στα ατομικά αγωνίσματα που συμμετείχα, αλλά και στις σκυταλοδρομίες. Στην ηλικία των 12, μετά από αρκετές αλλαγές προπονητών και έχοντας χάσει το ενδιαφέρον μου, αποφάσισα να μετεγγραφώ στην νεοσύστατη τότε, ομάδα υδατοσφαίρισης της κολυμβητικής ομάδας μου. Το δέσιμο με την ομάδα ήταν πολύ δυνατό και οι κολυμβητικές ικανότητές μας, έκαναν την ομάδα μας να ξεχωρίσει γρήγορα και καθώς βελτιώνονταν και η τεχνική και η τακτική μας στο παιχνίδι ανεβαίναμε κατηγορίες. Στην ηλικία των 17 και έχοντας αρκετές επιτυχίες με την ομάδα μου (Ναυτικός Όμιλος Λάρισας) αλλά και προσωπικές επιτυχίες-όπως η κλήση μου στα καμπ της εθνικής- αποφάσισα να επικεντρωθώ στο διάβασμα των πανελληνίων για να περάσω στην σχολή που ήθελα-όπως και έγινε-. Ουσιαστικά, λόγω και των σπουδών μου, δεν έχω σταματήσει ποτέ να ασχολούμαι με τον αθλητισμό, απλά γίνεται σε πολύ ερασιτεχνικό επίπεδο. Ελπίζω, κάποια στιγμή στο μέλλον να μπορέσω να αφιερώσω περισσότερο χρόνο σε κάποιο συγκεκριμένο άθλημα και να συμμετέχω ξανά ενεργά και σε αγωνιστικό επίπεδο.

2. Τι συναισθήματα σου δημιουργεί η εκγύμναση αθλούμενών σου;
Τα τελευταία χρόνια, έχω επικεντρωθεί στην εκγύμναση και αποκατάσταση μέσω της άσκησης ασκούμενων με μυοσκελετικές κακώσεις. Αυτό, από μόνο του είναι μια καθημερινή πρόκληση, καθώς έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους που σου εμπιστεύονται το σώμα τους και περιμένουν από σένα μια άμεση λύση, να φύγει ο πόνος και να επανέλθουν στη φυσιολογική τους καθημερινότητα. Τα συναισθήματα που μου δημιουργούνται είναι πολλά, είναι έντονα και κάποιες φορές διφορούμενα. Είμαι ένας άνθρωπος που επικεντρώνομαι πολύ, στον κάθε μαθητή μου μεμονωμένα, τον ψυχογραφώ του εξηγώ την κατάστασή του και πως θα πορευθούμε. Πολλές μέρες είναι δύσκολες, γυρνάω σπίτι χωρίς ενέργεια και στεναχωρημένη διότι κάποιοι μαθητές, ίσως έχουν υποτροπιασμό στον τραυματισμό τους ενώ υπάρχουν και μέρες που βλέπουμε βελτίωση στο πρόβλημα κάποιων μαθητών. Είναι μια δουλειά που σου προκαλεί συνεχώς μια εναλλαγή συναισθημάτων μεταξύ χαράς και λύπης, ευτυχίας και δυστυχίας, υπερηφάνειας και απογοήτευσης. Σε γενικό βαθμό, όμως η εκγύμναση των μαθητών μου προκαλεί αρκετή ευτυχία και πολλές στιγμές συγκίνησης.

3. Ποιοι είναι οι λόγοι που επέλεξες την μέθοδο Pilates ;
Όταν ήμουν στο πρώτο έτος του Σεφαα, με ταλαιπωρούσε ένας χρόνιος τραυματισμός και προσπαθούσα να βρω μια μορφή άσκησης που θα βοηθούσε στην αποκατάσταση μου. Έτσι, έμαθα για το Pilates, το οποίο διδάχθηκα σε ιδιωτική σχολή και είδα τα οφέλη που είχε πάνω μου. Τότε, ήταν που σκέφτηκα, πως με αυτό θα ήθελα να ασχοληθώ. Είναι μια μέθοδος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ενδυνάμωση σε όλα τα επίπεδα ασκούμενων από αρχαρίους μέχρι και σε επαγγελματικό επίπεδο αθλητών. Ταυτόχρονα, αποτελεί μια μέθοδο, η οποία με μετατροπές στην τεχνική και εκτέλεση των ασκήσεων συνίσταται για αποκατάσταση μυοσκελετικών κακώσεων. Ο λόγος λοιπόν, που επέλεξα να ασχοληθώ με το Pilates είναι το πόσο εύκολα προσαρμόζεται η μέθοδος και το ασκησιολόγιο στις ανάγκες κάθε ασκούμενου ανάλογα με το στόχο ή το πρόβλημα του.

4. Ποιοι είναι οι 3 μεγαλύτεροι στόχοι σου;
Δεν μου αρέσει να αποκαλύπτω κάποιο στόχο μου πριν να πραγματοποιηθεί. Θα μπορούσα να αναφέρω γενικά, όμως πως οι 3 μεγαλύτεροι στόχοι μου είναι να είμαι ευτυχισμένη και να φτάσω στο ακαδημαϊκό και επαγγελματικό επίπεδο που επιθυμώ. Και μετά, από πολλά χρόνια δουλειάς, μπορώ να πω πως είμαι αρκετά κοντά στο να πετύχω τους στόχους μου.

5. Ποιοι είναι οι 3 λόγοι για τους οποίους αξίζει κάποιος να ασχοληθεί με την μέθοδο Pilates;
Οι λόγοι για τους οποίους θα πρέπει ένας ασκούμενος να επιλέξει το Pilates είναι αρκετοί αλλά ας αναφέρουμε 3.
Α) Το πρόγραμμα των ασκήσεων προσαρμόζεται αποκλειστικά στις ανάγκες του κάθε ασκούμενου, ανάλογα με το αν θέλει ενδυνάμωση ή αποκατάσταση από κάποια χρόνια ασθένεια ή μυοσκελετική κάκωση
Β) Βελτίωση στην στάση σώματος (ενδυνάμωση εκ των έσω). Οι ασκήσεις στο Pilates έχουν σαν στόχο την ενδυνάμωση τόσο των εν τω βάθει μυών που αποτελούν τον πυλώνα του κορμού μας, όσο και των μεγάλων μυϊκών ομάδων
Γ) Ρυθμίζει σωστά την αναπνοή. Η αναπνοή που χρησιμοποιούμε στην μέθοδο Pilates ονομάζεται διαφραγματική και στόχο έχει την σωστή καρδιοαναπνευστική λειτουργία με στόχο την μείωση καταπόνησης της καρδιάς, ενώ η ενεργοποίηση των κοιλιακών μυών κατά την αναπνοή κάνει μασάζ στα εσωτερικά μας όργανα.

6. Ποιες φυσιολογικές προσαρμογές είναι απαραίτητες για να ασχοληθεί κάποιος με τη μέθοδο Pilates;
Η μέθοδος Pilates είναι μια μορφή άσκησης που συστήνεται σε ανθρώπους όλων των ηλικιών και των επιπέδων, από μικρά παιδιά μέχρι ανθρώπους στην 3η ηλικία και από αρχάριους μέχρι γυμνασμένους. Δεν χρειάζεται κάποιες ιδιαίτερες φυσιολογικές προσαρμογές για να μπορέσεις να ολοκληρώσεις με επιτυχία ένα μάθημα Pilates. Ωστόσο, είναι μια μέθοδος γυμναστικής που θα δεις αποτελέσματα στις φυσιολογικές σου προσαρμογές από τις πρώτες κιόλας συνεδρίες και αυτό, διότι το Pilates, δίνει μεγάλη έμφαση στην σωστή ρύθμιση της αναπνοής.

7. Τι σε παρακινεί το πρωί να κατακτήσεις την μέρα;
Είμαι ένας άνθρωπος που περιμένω και απαιτώ πολλά από εμένα. Κάθε πρωί ξυπνάω και σκέφτομαι τους στόχους μου σε όλα τα επίπεδα. Συνήθως, άνθρωποι σαν εμένα έχουν πολλούς ξεχωριστούς στόχους και σπάνια είναι ευχαριστημένοι διότι πάντα θα δημιουργείται κάποιος καινούριος. Μπορεί, σε κάποιους να ακούγεται κουραστικό αλλά έχεις κάτι να δημιουργήσεις και να επιτύχεις και αυτό, θεωρώ σε βελτιώνει σαν προσωπικότητα και χαρακτήρα. Δεν θα ήθελα να έρθει κάποια μέρα που δεν θα είχα κάτι να ‘’κυνηγήσω’’.

8. Υπήρξε-Υπάρχει για εσένα κάποιος αθλητής-είδωλο;
Δεν μπορώ να σου πω ένα συγκεκριμένο όνομα αθλητή. Θα σου πω όμως το εξής: μου αρέσει πολύ να διαβάζω την ιστορία που κρύβεται πίσω από έναν αθλητή και να καταλάβω πως έφτασε εκεί που βρίσκεται και συνήθως λαμβάνεις πολλά μαθήματα ζωής από τις ιστορίες τους. Αυτό λοιπόν που εγώ θαυμάζω είναι οι θυσίες και η προσπάθεια που έχουν καταβάλλει αρκετοί από τους σπουδαίους αθλητές για να βρίσκονται εκεί που βρίσκονται. Νομίζω ότι την ίδια άποψη με εμένα ενστερνίζονται αρκετοί αθλητές ή άνθρωποι του χώρου όπως εγώ που ξεκίνησαν από χαμηλά χωρίς καμία βοήθεια. Μας δίνει μια ελπίδα να συνεχίζουμε να προσπαθούμε, είτε το όνειρο μας είναι ένα ολυμπιακό μετάλλιο, είτε ένα ατομικό ρεκόρ, είτε ένας μεταπτυχιακός τίτλος είτε κάτι που για άλλους ίσως μοιάζει μικρό και ασήμαντο.

9. Ποια η διαφορά μεταξύ της Yoga και της μεθόδου Pilates;
Η Yoga και το Pilates είναι δύο διαφορετικές μέθοδοι εκγύμνασης που συχνά τις συγχέουν. Η Yoga είναι κατά βάση μια φιλοσοφία και έχει και πρακτικό κομμάτι. Πρόκειται για ένα είδος εσωτερικής αναζήτησης και αρμονίας του σώματος με το πνεύμα. Το Pilates είναι μια μέθοδος που δημιουργήθηκε μεταγενέστερα και έχει τις βάσεις του στην Yoga, τις πολεμικές τέχνες και την ενόργανη γυμναστική. Σαφώς, από την στιγμή που το Pilates έχει επιρροές από την Yoga, σε αρκετά σημεία μοιάζουν, όπως στο συντονισμό σώματος και πνεύματος και στην ρύθμιση της αναπνοής. Οι διαφορές τους είναι πως η yoga σου διδάσκει ένα τρόπο ζωής μέσα από τον οποίο μαθαίνεις στην αυτοκυριαρχία, την συνειδητότητα των κινήσεων σου, ενώ το πρακτικό κομμάτι μέσα από την συγκέντρωση σε ωθεί να φτάσεις στα όρια του σώματος σου ( πολλές μορφές yoga φτάνουν το σώμα στα όρια των αντοχών του). Το Pilates είναι μια μέθοδος που δημιουργήθηκε από τον J.Pilates για να βοηθήσει στην αποκατάσταση τραυματισμένων στρατιωτών του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, ενώ αργότερα υιοθετήθηκε από κορυφαίους χορευτές μπαλέτου για την αποκατάσταση τους. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν πως το Pilates δημιουργήθηκε από την αρχή σαν μία μέθοδος αποκατάστασης και εν συνεχεία ενδυνάμωσης. Άλλη μία σημαντική διαφορά, είναι η αναπνοή καθώς στο Pilates η εισπνοή γίνεται από την μύτη και η εκπνοή από το στόμα ενώ στην Yoga τόσο η εισπνοή, όσο και η εκπνοή πραγματοποιούνται από την μύτη. Για να καταλάβεις, καλύτερα τις διαφορές των δύο συστημάτων εκγύμνασης, σου προτείνω να συμμετάσχεις σε συνεδρίες και των δύο για να αντιληφθείς τις διαφορές στην πράξη και να επιλέξεις αυτό που σου ταιριάζει καλύτερα.

10. Μπορεί να συνδυαστεί η μέθοδος Pilates με άλλες μορφές άσκησης ή να χρησιμοποιείται ως αποθεραπεία;
Η μέθοδος Pilates είναι μια μορφή άσκησης που μπορεί να συνδυαστεί με όλες τις υπόλοιπες μεθόδους εκγύμνασης καθώς και με όλα τα αθλήματα και αυτό διότι δεν επηρεάζει αρνητικά τις προσαρμογές που έχουν πραγματοποιηθεί στο σώμα από την κύρια ασχολία κάποιου. To Pilates χρησιμοποιείται, πλέον από πολλούς ειδικούς υγείας σαν αποθεραπεία μετά το βασικό πρόγραμμα όπως πχ σε αθλητές ποδοσφαίρου μετά την προπόνηση με την μπάλα ή σε αθλητές του στίβου μετά το κύριο μέρος της προπόνησης τους. Οι γυμναστές των ομάδων τείνουν να εντάσσουν στο ασκησιολόγιο των αθλητών τους πολλές από τις ασκήσεις Pilates με στόχο την καλύτερη λειτουργικότητα των μυών που χρησιμοποιούνται σε κάθε άθλημα. Πχ ασκήσεις ισορροπίας και συναρμογής κάτω άκρων σε αθλητές ποδοσφαίρου. Το Pilates, είναι μια μέθοδος που αν και αρκετά παρεξηγημένη στο παρελθόν, αρχίζει και λαμβάνει ιδιαίτερη θέση στο πρόγραμμα αρκετών αθλητών που εμπιστεύθηκαν τους κατάλληλους ειδικούς υγείας για την ενδυνάμωση και αποκατάσταση τους.